Reviews
Bekijk hier de reviews over het prentenboek, het lespakket spiegelbeeld en de theatervoorstelling.
Prentenboek
‘Natuurlijk kennen we inmiddels het prachtige boek van Dayenne Schurman, Spiegelbeeld. Het prachtige prentenboek over de 5 jarige Kelsey die onzeker is over haar uiterlijk. Spiegelbeeld is een boek over zelfbewustzijn.
Hoe geweldig is het dat wij nu niet alleen het boek verkopen maar ook the one and only KELSEY DOLL in de verkoop hebben.’.
‘In het boek Spiegelbeeld zijn interculturele achtergronden een vanzelfsprekend gegeven. Dit prentenboek is hierdoor een bijzondere welkome aanvulling op elke kinderboekencollectie en ik elke kleuterklas.’
‘Kinderen hebben behoefte aan zowel spiegels als ramen. Veel zwarte kinderen zien de wereld vooral via ramen voor hen zijn spiegels nodig. Veel witte kinderen zien vooral spiegels en zij moeten de wereld ook door ramen leren zien.’
Het prentenboek ‘Spiegelbeeld’’ van Dayenne Schurman is dan ook een welkome aanvulling op de kinderboeken in Nederland.’
Spiegelbeeld als onderdeel van het zomerschoolprogramma Spelenderwijs.
Lespakket Spiegelbeeld
‘Ik vind dat we onze kinderen tot volwaardige burgers moeten gaan opvoeden. En als je je burgerschap serieus neemt, dan weet je wat je rechten zijn maar ook wat je plichten zijn. En daar zit een sociaal component in, het deel uitmaken van de samenleving en daar ook je deel innemen. Burgerschap is niet alleen democratie maar ook iets voor een ander over hebben, zorg voor de omgeving; mens en natuur.
Het lespakket Spiegelbeeld ziet er prachtig uit en wij gaan er zeker gebruikt van maken op Wereldwijs.
‘Mooi en herkenbaar geschreven. Het materiaal is makkelijk toepasbaar en beslaat werkelijk elk onderdeel van burgerschap. Chapeau!’
‘Voor onze leerlingen is het belangrijk dat er aandacht wordt besteed aan hun identiteit, aan zelfvertrouwen, dat ze een eigenwaarde ontwikkelen om stevig te staan in deze maatschappij. De karakters in Spiegelbeeld zijn voor onze leerlingen herkenbaar.’
Het lespakket Spiegelbeeld is door het SLO opgenomen in de lijst met voorbeeldmaterialen voor burgerschapsvorming.
Democratische vaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling, levensbeschouwing: Ben je op zoek naar specifieke methoden of andere lesmaterialen waarin meerdere facetten van burgerschap expliciet aan de orde komen?
Bekijk dan de lijst op www.slo.nl
Kindertheatervoorstelling
‘Je bent mooi!! Kijk in de spiegel en zie hoe mooi jij bent! Jouw huid, jouw haar, jouw verhaal doet er toe .. dat leerden de kids vandaag tijdens de theatervoorstelling Spiegelbeeld. We kunnen niet vroeg genoeg beginnen om onze kinderen te leren hun zelfrespect en zelfwaardering te vieren.
Glynis Terborg maakte een mooie voorstelling waar Jeritza Toney en Yahmani Blackman met enthousiasme de harten van de kids veroverde.’
‘De wijze waarop de acteurs deze voorstelling hebben neergezet kwam écht binnen, de aanwezige kinderen zaten op het puntje van hun stoel en werden écht meegenomen in de wereld van Kelsey. Vooral het muzikale gedeelte maakte veel indruk. Een dag later zingen we nog steeds uit volle borst ‘ik zie, ik zie, wat jij niet ziet!’
Ik zeg bedankt voor deze prachtige voorstelling, het neerzetten van een sterk en vooral nodig stuk over houden van jezelf zoals je bent én voor het schrijven van belangrijke verhalen!’
‘Tijdens de feestelijke bijeenkomst van het Verteltassenproject is de prachtige theatervoorstelling “spiegelbeeld” gespeeld voor de kinderen en ouders:
“Je bent mooi!! Kijk in de spiegel en zie hoe mooi jij bent! Jouw huid, jouw haar, jouw verhaal doet er toe …”
Een prachtig en ontroerend verhaal over zelfrespect en zelfwaardering gebaseerd op het prentenboek’ Spiegelbeeld’
‘Ik heb zo genoten van de Verteltassenmarkt en de voorstelling Spiegelbeeld. Een prachtige afsluiting van ons project Vertel verder: een verhaal voor elk kind.
Het zou geweldig zijn als alle basisscholen in Amsterdam de voorstelling boeken.’
‘Ik vond het prachtig. Ik kreeg op sommige momenten echt tranen in mijn ogen door de inhoud en het feit dat de kinderen zo sterk werden meegenomen hierin en ben blij dat mijn kinderen dit hebben mogen zien en meemaken!’
‘Ik vond het gezamenlijk in de spiegel kijken heel bijzonder. Het was een mooie ervaring voor de kinderen en heel tastbaar. Ik vond het een mooie voorstelling, leuke herkenbare grapjes voor het jonge kind. Wat ik heel sterk vond aan de voorstelling, is dat op een speelse manier een belangrijk thema werd aangesneden. Heel behapbaar voor het jonge kind.’
‘Ik vond het een hele mooie, belangrijke voorstelling. Ik ben blij dat ik over dit thema een documentaire voor de KRO/NCRV mag maken.’
‘Tijdens de voorstelling Spiegelbeeld is veel gelachen en geleerd. Het is een herkenning voor ieder kind. Het lied ‘Ik zie, ik zie. Wat jij ziet ben ik niet! ‘ is een blijvertje. Het lied wordt elke dag gezongen door de kinderen.’
‘Het was nog meer gericht op de kleuter doelgroep dan ik had verwacht. Ook was het een ander verhaal dan het prentenboek Spiegelbeeld (met hetzelfde thema). Het sprak de kinderen erg aan. Ook de muziek vonden de kinderen en ik ook erg leuk.’
‘Ik heb geleerd dat iedereen uniek is en dat je niet moet twijfelen aan jezelf.’
‘De voorstelling was erg leuk en hele interactief. De voorstelling raakt de volwassenen op een mooie manier.’